Bedrijfsanalyse op maat leidt altijd tot optimalisatie
Sommige samenwerkingen ontstaan uit een toevallig ontmoeting. Zo kwam er in 2007 een klant bij ons die actief is in een bijzondere niche van de bouwsector. De klant had origineel interesse in een samenwerking op vlak van een specifiek thema uit de interne organisatie, maar al gauw bleek dat ze hulp konden gebruiken bij de opmaak en opvolging van een totaalbudget. Eigenlijk hadden ze een bedrijfsanalist nodig.
Bedrijfsanalye op maat van de klant
Om klanten op de juiste manier te ondersteunen, werkt Optowin steeds op dezelfde manier: op basis van duidelijke en toegankelijke modellen, die later kunnen uitgebreid worden met tools en details. De nood aan complexiteit is nu eenmaal anders in ieder bedrijf.
Voor jouw bedrijf kan dit het volgende zijn:
- De opmaak van een analytisch budget
- De maandelijkse opvolging van actuele cijfers met vergelijk van het budget
- En iedere twee weken een bespreking
Het resultaat was een vlotte samenwerking met het bouwbedrijf.
Omgaan met overnames
Uit deze samenwerking kwam omstreeks 2012 de vraag of Optowin kon helpen bij de mogelijke overname van een buitenlandse activiteit. Er werd een vergadering afgesproken, maar nog voor de vergadering schoot Optowin al in actie. In alle stilte werd er een draaiboek opgemaakt over hoe je met overnames omgaat.
In de vergadering zelf bleek dit een goede zaak, want de klant zat met heel veel vragen, maar had eigenlijk geen idee waar te beginnen. Bij Optowin begrijpen we dat, want klanten hebben veel zaken aan hun hoofd, vandaar dat we automatisch structuur aanreiken bij ieder contactmoment.
Alles bij elkaar hebben we 11 maanden stevig aan dit project gewerkt, met als resultaat dat het niet overnemen de beste optie was. Het is belangrijk om niet te vergeten dat ook dit een goede keuze kan zijn en net omdat het goed beredeneerd was, voelde het ook niet aan als een gemiste kans. Integendeel, uit deze intensievere samenwerking bleek dat het bedrijf zelf nog heel wat mogelijkheden tot optimalisatie had.
Interne optimalisatie
Spontaan stelden we samen een actieplan gespreid over 3 jaar op, waarbij we het verloop hiervan wekelijkse opvolgden. Van de communicatie tot de organisatie, niets werd aan het toeval overgelaten. De bedrijfsleiding zelf wakkerde extra interesses op in hun bedrijfsvoeren door o.m. zeer kwalitatieve opleidingen bij te wonen van derden. Zo transformeerde het bedrijf van een al performant bedrijf naar een strak-geoliede machine die helemaal klaar is voor de toekomst. Een voorbeeld voor andere organisaties. En is dit niet het doel waar je bedrijfsanalisten voor inschakelt?
Neem contact met ons op als je zelf een bedrijf hebt dat je wilt optimaliseren of als je ondersteuning wenst bij een mogelijke overname.