Van crisistijd naar businessopportuniteit

Hoe slimme kmo’s inspelen op onzekere factoren.

Churchill wist het al: never let a good crisis go to waste. Sommige bedrijven zien zich genoodzaakt om de hand op de knip houden, terwijl meer online ondernemingen op hun beurt volop kunnen schakelen. Het meest acute gevaar van de gezondheidscrisis mag dan wel geweken zijn, toch is de impact hoogstwaarschijnlijk blijvend.

Bij de organisaties die we bijstaan met ons strategische advies, merken we dat veel bedrijfsleiders een moment van bezinning hebben ingelast om stil te staan bij hun bedrijfsvoering en businessmodel. Van het aanboren van nieuwe markten tot het herwerken van operationele processen en doelstellingen: er is heel wat stof tot nadenken!

Voorbij de waan van de dag

Voor de meeste ondernemers betekent een crisis niet dat hun onderneming volledig op de schop moet om volledig te transformeren, maar draait het eerder om optimalisatie en het grijpen van gedetecteerde kansen.

Op korte termijn vormen correcte voorspellingen een hele uitdaging. Vraagprognoses, moeilijkheden in je toeleveringsketen, hygiënemaatregelen voor medewerkers op de werkvloer,... Toch is dat niet wat ondernemingen bezig zou moeten houden op langere termijn. Waar het dan wel om draait als bedrijf? Helder in kaart brengen welke tijdelijke trends zich ook in de toekomst zullen doorzetten. Want dat is precies waar de ruimte ligt voor je kmo.

Analyse voor betere beslissingen

Het is cruciaal dat je als ondernemer de trends definieert die je klantbeleving en businessmodel ook op langere termijn zullen bepalen. Vervolgens moet je die analyseren en in lijn brengen met je eigen bedrijfsstrategie. Hoe diepgaander en sneller je die doorlichting uitvoert, hoe beter je gewapend zult zijn voor de toekomst.

Klaar voor actie met een doordacht budget

Een slimme budgetopmaak is de volgende stap. Aan de hand van bewezen modellen kun je zo resultaatberekeningen en cashflowprognoses opstellen die een realistische inschatting geven van de verschillende pistes die je met je onderneming kunt bewandelen. Zo zorg je voor minimaal risico en maximaal resultaat.

Een externe partner kan je helpen om een betere kijk te krijgen op de situatie voor jouw organisatie. Onafhankelijke feedback en ervaring met crisismanagement zijn namelijk goud waard! Bij Optowin staan we klaar om je een nieuwe fase voor jouw bedrijf in te loodsen.

Neem contact met ons op

Optowin bedrijfsadvies